- Koffie & thee voor 10:00 besteld, morgen geleverd
- Gratis bezorging vanaf €100,-
- We helpen je graag via 030-2977000
De jongere generaties betreden langzaam de werkvloer. Ten minste, dat is de bedoeling. Maar in een krappe arbeidsmarkt is het vinden van nieuw een uitdaging. Het wordt daarom voor medewerkers steeds belangrijker om het verschil te maken op secundaire arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris is mooi, maar wat zijn de mogelijkheden voor hybride werken? Mogen je medewerkers in het buitenland werken? En welke koffie- en theefaciliteiten zijn er aanwezig op kantoor? Jongere generaties lijken geen genoegen meer te nemen met zwarte koffie en een melkcupje. Zij geven veel vaker de voorkeur aan koffievarianten als een cappuccino of flat white. Met koemelk, haverdrink of andere plantaardige drinks. Wat zijn de grootste verschillen in koffievoorkeuren tussen verschillende generaties? En hoe kan je hier als bedrijf slim op inspelen?
We geven je 5 handige tips:
Jongere generaties als Gen Z en Young Millennials zijn zich veel bewuster van het milieu en de wereld om hen heen. Het aantal vegetarische en veganistische mensen neemt aanzienlijk toe. Deze stijging is het grootst onder de jongere generaties. Dit betekent ook dat zij de reguliere melk in de koffie steeds vaker links laten liggen. Uit ons Coffee&Tea@Work onderzoek blijkt dat 24% van de jonge medewerkers tussen 18 en 34 jaar de voorkeur geeft aan plantaardige drinks. Als werkgever is het daarom belangrijk om te voorzien in die behoefte. Want goede koffie en koffiefaciliteiten stimuleren medewerkers om vaker naar kantoor te komen. Het aanbieden van plantaardige drink opties betekent niet dat de koemelk helemaal uit het kantoor moet verdwijnen. Nog 51% van de medewerkers geeft de voorkeur aan koemelk. Zorg dus voor een goede balans om alle medewerkers tevreden te houden.
Jongere generaties zijn gewend om hun koffie en thee in de horeca te drinken. Dit betekent dat zij hun genietmomenten vaak in een aantrekkelijke en gezellige omgeving hebben. De koffiebeleving is dus erg belangrijk voor hen. Deze beleving verwachten ze ook bij een werkgever. Een koffiehoek met een gezellige uitstraling en de faciliteiten van een klein koffietentje zijn een must. De koffiecorner moet vooral een ontmoetingsplek zijn voor medewerkers. Een plek om even te ontspannen. Hoe je dit doet? Zet je
koffiecorner ruim op en zorg voor verschillende soorten zitmogelijkheden. Van een bank en fauteuils tot een statafel met barkrukken. Zorg daarnaast voor het nodige groen in deze ontmoetingsruimte. Zo voelt het voor je medewerkers alsof ze echt even weg zijn van hun werkplek. De groen en ruimtelijk opgezette ontmoetingsplek is met name populair bij 18 tot 34-jarigen (39%) en vrouwen (35%). Wat uit het CoffeeTea @Work onderzoek opvalt is dat een compacte urban koffiecorner populair is bij zorgpersoneel. Deze koffiecorner hoeft niet groot te zijn, maar moet vooral de uitstraling hebben van het koffietentje bij jou op de hoek van de straat. In de koffiecorner zijn er een aantal faciliteiten die belangrijk zijn, naast de koffiemachine natuurlijk. Bijna de helft van de ondervraagde medewerkers wil dat er een koelkast aanwezig is. Verse koeken, croissants, belegde broodjes en een magnetron zijn andere belangrijke faciliteiten voor medewerkers.
Gen Z en Young Millennials staan bekend als avonturiers met een gemiddeld kortere aandachtspanne dan hun oudere generatiegenoten. Dit betekent dat zij sneller verveeld raken, ergens op uitgekeken zijn en iets nieuws willen proberen. Hoe vertaal je dit gedrag door in je koffieaanbod? Zorg ervoor dat je naast goede zwarte koffie, genoeg andere koffievariaties aanbiedt. Bijvoorbeeld met een koffiemachine waarbij je ook kunt kiezen voor cappuccino, espresso, latte macchiato of flat white. Bied daarbij dus ook verschillende soorten melk of plantaardige drinks aan om de jongere medewerker helemaal aan te spreken. Als kers op de taart kan je nog zorgen voor lekkere toevoegingen, zoals een karamelsiroop. Dit geldt trouwens niet alleen voor jongeren: ook oudere generaties hebben door de dag heen andere drinkgewoonten. Waar in de ochtend de meesten met zwarte koffie beginnen, worden er in de loop van de middag andere dranken dan koffie genuttigd. Aan het eind van de dag is een espresso juist weer populair.
Bij een vitale werkplek horen niet alleen zit-sta bureaus, een sportgelegenheid of een fietsenplan. Maar ook gezonde eet- en drinkopties. Medewerkers vinden fruit de meest waardevolle toevoeging om vitaliteit op de werkvloer te bevorderen. Daarnaast is de waterconsumptie flink gestegen in de afgelopen 5 jaar. Op zo’n 70% van de bedrijven staat al een watertap. Dus heeft jouw bedrijf nog geen watertap, regel er dan snel een! En wil je het echt goed doen? Bied dan water met een smaakje aan. Het liefst suikervrij en caloriearm. Ook wordt thee als belangrijk vitaal alternatief voor koffie gezien. Het aanbieden van een watertappunt in de koffiecorner in combinatie met het extra zichtbaar maken van thee, zorgt voor meer hydratie tijdens de werkdag. Denk ook eens aan ingrediënten voor een verse thee, zoals verse munt, gember, sinaasappel of een kaneelstokje. Zo draag jij als werkgever bij aan een vitale werkomgeving. Verder zijn planten en daglicht belangrijke vitaliteitsmaatregelen voor de gemiddelde medewerker.
Een drukke planning, veel meetings; klinkt als een oververhitte dag. Waar heeft een Gen Z’er dan behoefte aan? IJskoffie! Uit onderzoekt blijkt dat 49% van alle medewerkers graag ijskoffie wil drinken op werk. IJskoffie heeft de laatste jaren erg aan populariteit gewonnen en staat steeds vaker op het menu in een gemiddeld café. Hoog tijd om dit aan te bieden op de werkvloer. Dat kan je doen door te zorgen voor ijsklontjes, maar je kan ook kiezen voor een Cafitesse Excellence Touch Hot & Cold machine. Daarmee hebben jouw medewerkers in een mum van tijd een heerlijke ijskoffie in hun hand! Medewerkers kunnen hun ijskoffie naar wens afmaken met (plantaardige) melk, slagroom en siroop.
Het mag duidelijk zijn: de tijd van zwarte koffie en één variant thee zijn voorbij. De jongere generatie werkenden wil graag afwisseling in het type warme dranken. Van een havercappu of espresso tot een ijskoffie met karamelsiroop of een verse thee. Door een breed aanbod aan koffie- en thee varianten trek jij je jongere medewerkers weer naar kantoor. Daar komt bij dat Gen Z en Young Millennials veel meer waarde hechten aan duurzaamheid en gezondheid. Plantaardige alternatieven zijn belangrijk en ze zien graag gratis fruit en watertappunten op hun kantoor. Met deze 5 tips weet jij als werkgever hoe je jonge collega’s aan je bindt en zorgt voor een goed werkklimaat.